انواع عایق های ساختمانی و کاربرد آن ها

انواع عایق های ساختمانی

برخی از مهم ترین عایق های رایج ساختمانی عبارتند از:

عایق های قطعه ای:

این عایق ها به دو نوع عایق های پشم شیشه و پشم سنگ تقسیم می شوند. پشم شیشه از ذوب شیشه و تبدیل آن به الیاف ریز تولید می شود. این الیاف به صورت رول یا پانل در آمده و برای مصرف به بازار عرضه می شوند. پشم شیشه در مقابل آتش مقاوم است. این عایق انواع و کاربردهای گوناگونی دارد و نصب آن مطابق دستورالعمل سازنده انجام می شود. پشم شیشه به راحتی بریده شده و نصب می شود. هم چنین ماده اولیه برای تولید پشم سنگ، مشهورترین سنگ آذرین یعنی دیاباز یا بازالت است. این ماده بازمانده فعالیت های آتشفشانی است که در ایران فراوان یافت می شود. پشم سنگ از پشم شیشه متراکم تر بوده و دارای مقاومت گرمایی بیشتری است. پشم سنگ علاوه بر عایق حرارتی، عایق صوتی خوبی نیز هست. تولید، عرضه و نصب این عایق مانند پشم شیشه بوده و در برابر آتش بسیار مقاوم است.

عایق های پتویی:

شکل دیگری از انواع عایق های ساختمانی است ویژگی های این عایق ها شبیه عایق های قطعه ای است. پشت این عایق ها معمولا با ورقه آلومینیومی پوشانده می شود.

نانو عایق چیست؟

الیاف آزبستی :

این الیاف از جدا کردن سیلیکاتهای معدنی طبیعی که دارای ساختار بلوری به شکل رشته های باریک هستند  بدست می آید.  ضریب هدایت حرارتی آن نسبت به عایق های دیگر خیلی بالاتر بوده و بدین جهت عایق خوبی نمی باشد ، اما علت اصلی استفاده از آن خاصیت ضد حریق آن است .

عایقEPDM  :

این ماده ترکیبی از اتیلن , پروپیلن و داین است . EPDM عایقی مناسب جهت استفاده در مناطق سردسیر است و حتی در دماهای زیر 30 درجه سانتی گراد نیز کارایی دارد .  این عایق در برابر ازن و مواد شیمایی آلی و غیرآلی بسیار مقاوم است . ضعف آن مقاومت کم در برابر مایعات نفتی است.

عایق میکرو گویچه سرامیکی :

یکی از نتایج تکنولوژی نانو تولید مواد نانوسرامیک و استفاده از آنها در صنعت رنگ است . یکی از انواع این مواد که در ابعاد نانومتر تولید می گردد آلومیناسیلیکات ها هستند که در صنعت رنگ و به عنوان عایق از آنها استفاده می شود . سطوح پوشش داده شده با این مواد ، مقاومت بالایی در برابر پوسته شدن ، خرد شدن ، خش و سایش دارند . سرامیکها می توانند 95 درصد حرارت خورشید و 85 درصد اشعه ماوراء بنفش را بازگردانند و از اتلاف انرژی در بناها جلوگیری نمایند .

فوم PVC  :

فومPVC  سخت عایق حرارتی و صوتی بسیار خوبی است و بخار و رطوبت در آن بسیارکم نفوذ می کند . به علت بالا بودن مقاومت برشی فوم PVC ، سطح آن برای برای پوشاندن با سیمان و گچ  مناسب است . مزیت عمده فوم های PVC عملکرد بهتر آنها در برابر آتش نسبت به سایر فوم های پلیمری است .

عایق سلولزی :

عایق الیافی متشکل از کاغذ , مواد خام تخته کاغذی یا چوب همراه با چسباننده ها , کند سوز کننده ها و سایر افزودنی ها یا بدون آنها است . اخیرا ، به علت مقاومت بیشتر عایقهای سلولزی در برابر آتش سوزی استفاده از آنها در ایالات متحده افزایش پیدا کرده است . چگالی این عایقها از پشم شیشه بیشتر است ، در نتیجه اکسیژن لازم برای سوختن تامین نمی شود . علت دیگر افزایش مصرف عایق سلولزی ، امکان بالای بازیافت آن نسبت به عایق های دیگر است.

keyboard_arrow_up