این تناسب ها را در دکوراسیون منزل رعایت کنید

با مهندسین معماری چهارباغ در یک مطلب تازه از دکوراسیون داخلی همراه باشید :

 

تابحال برایتان پیش آمده است که وارد اتاقی شوید و بدون هیچ دلیلی احساس کنید که همه چیز در مورد دکوراسیون فضای داخلی آن درست و به جا است، اما نتوانید ریشه این احساس مثبت را به طور دقیق بفهمید؟ احتمالا مهمترین دلیل شکل گیری چنین حسی برای شما، وجود تناسب هایی است که به عنوان کلید اصلی طراحی دکوراسیون نقش ایفا می کنند.

بدیهی است تمام کسانی که طراحی دکوراسیون انجام می دهند، به هماهنگی رنگ و اندازه و ابعاد وسایل، مبلمان و همه عناصر تشکیل دهنده دکوراسیون فضای داخلی اهمیت می دهند. در ادامه به نکاتی پیرامون رعایت تناسب در طراحی دکوراسیون می پردازیم.

چرا وجود تناسب مهم است؟

مطمئنا چیدن مبلمان در محیط اتاق، به راحتی خرید و انتخاب آنها نیست. برای آنکه طراحی دکوراسیون ایده آلی داشته باشید، بایستی برخی نکات پایه را در نظر داشته باشید. دانستن این نکات برای ایجاد تناسبی مطلوب در فضا، اهمیت ویژه دارد. این نوع تناسب نه تنها بایستی میان اجزای دکوراسیون برقرار باشد، بلکه باید در مقایسه با ابعاد و اندازه های فضا نیز وجود داشته باشد.

رعایت تناسب در دکوراسیون منزل, تناسب در دکوراسیون و چیدمان

با رعایت تناسب ها ظاهر اتاق مطلوب به نظر می رسد

وقتی همه تناسب ها در فضا به درستی رعایت شود، ظاهر اتاق کاملا مطلوب به نظر خواهد رسید. این مسئله به هیچ وجه به زیاد یا کم بودن تعداد وسایل و جاگیر بودن آنها ارتباطی ندارد. اگر ابعاد مبلمان نسبت به فضای اتاق، بیش از اندازه بزرگ باشد، ممکن است محیط قابل استفاده اتاق به نظر تنگ برسد. اما در صورتی که وسایل چیده شده در اتاق هم نسبت به اندازه و ابعاد محیط آن کوچک باشد، این مسنله ممکن است احساس راحتی و آرامش اتاق را از بین ببرد.

رایج ترین اشتباهاتی که ممکن است انجام دهیم

مهم ترین و متداول ترین اشتباهی که معمولا در ارتباط با طراحی دکوراسیون اتاق ممکن است مرتکب شویم، استفاده از لوازم خانه و مبلمانی با ارتفاع یکسان، رنگ های یکدست و ظاهر مشابه است. در چنین مواردی، عموما ظاهر اتاق کسل کننده و ایستا به نظر می رسد. این اشتباهات به راحتی قابل اصلاح هستند. به عنوان مثال استفاده از یک آباژور بلند در گوشه ای از اتاق می تواند مشکل تشابه ارتفاع وسایل را تا حد زیادی حل کند و در عین حال یک منبع نور مناسب هم در فضا به وجود آورد. همچنین به کارگیری یک کمد یا قفسه مرتفع نیز می تواند از نظر بصری به بهبود دکوراسیون اتاق کمک کند و همچنین فضایی مناسب برای نگهداری از وسایل نیز در اختیارتان قرار دهد.

رعایت تناسب در دکوراسیون منزل,تناسب در دکوراسیون و چیدمان

استفاده از لوازم با ارتفاع و رنگ یکسان، ظاهر اتاق را کسل کننده می کند

چگونه تناسب در فضا را ارزیابی کنیم؟

یکی از ساده ترین روش هایی که می توان از طریق آن دریافت که یک کاناپه، میز غذا خوری یا تخت خواب با توجه به ابعاد فضایی که در اختیار داریم مناسب است یا خیر، تخمین اندازه آن با استفاده از چند تکه روزنامه و قرار دادن آن روی زمین است. با این کار می توانیم متوجه شویم که هر کدام از وسایل چقدر فضا را اشغال می کند. شاید بهتر باشد تا چند روز با همین معیار زندگی کنید تا بفهمید که ابعاد و اندازه های در نظر گرفته شده از نظر کاربردی برایتان مناسب خواهد بود یا خیر.

اشتباهاتی رایج برای دکوراسیون خانه, راهنمای دکوراسیون و چیدمان خانه

از وسایلی با اندازه های مناسب استفاده کنید

همچنین یکی از بهترین راه هایی که امروزه برای همین منظور مورد استفاده قرار می گیرد، به کارگیری برخی اپلیکیشن ها و نرم افزارهایی است که با هدف تخمین و ارزیابی چیدمان وسایل و دکوراسیون اتاق ها طراحی شده اند. معمولا این اپلیکیشن های کاربردی به نحوی طراحی شده اند که قابلیت اضافه کردن وسایل و لوازم منزل را به صورت مجازی به فضای اتاق دارید و به این ترتیب درمی یابید که هر کدام از این وسایل چگونه در محیط جای می گیرند.

تناسباتی که باید در فضا رعایت کنید

اتاق نشیمن

دکوراسیون اتاق های نشیمن معمولا با استفاده از برخی ترفندها می توانند به راحتی طراحی شوند. اگر اتاقی که در اختیار دارید برای قرار دادن تلویزیون مناسب است، پس باید به همان اندازه که به مبلمان اتاق اهمیت می دهید، استفاده از وسایل الکترونیکی را هم در نظر داشته باشید. میز تلویزیون و لوازم جانبی آن بایستی به گونه ای انتخاب شوند که با ابعاد تلویزیون شما همخوانی و هماهنگی داشته باشند.

همچنین دقت کنید که محل قرارگیری تلویزیون، فاصله مناسبی با کاناپه داشته باشد. جایی که می نشینید و تلویزیون را تماشا کنید باید فاصله ای در حدود 2.5 برابر طول تلویزیون داشته باشد. این مقیاس هم بیشتر از پنج متر نباید باشد. همچنین ارتفاعی که تلویزیون در آنجا قرار می گیرد، بایستی به نحوی باشد که مرکز آن تا کف زمین 1 تا 1.1 متر بلندی داشته باشد.

مبلمانی که برای اتاق نشیمن در نظر می گیرید باید به نحوی در محیط چیده شوند که به برقراری ارتباط ساکنین منزل کمک کنند. قرار گرفتن دو کاناپه اصلی به صورت رو در رو و یا چیدن مبلمان به شکل U معمولا ایده آل ترین حالتی است که در نظر گرفته می شود. سعی کنید هیچگاه از کاناپه ای با ابعاد بزرگ و یک فرش یا کفپوش کوچک استفاده نکنید. این کار به ایجاد تناسب در دکوراسیون آسیب می زند.

میزی که برای مبل ها در نظر می گیرید، باید دارای ارتفاعی متناسب با صندلی ها و کاناپه باشد. وقتی روی مبل هایتان می نشینید بایستی بتوانید به راحتی به میز دسترسی داشته باشید. این مسئله هنگام صرف چای یا قهوه، بیشتر به چشم خواهد آمد.

تناسب های دکوراسیون خانه,تناسب هایی برای دکوراسیون و چیدمان خانه

میز مبل ها باید دارای ارتفاعی متناسب با صندلی ها و کاناپه باشد

اتاق خواب

یکی از مهم ترین مواردی که در دکوراسیون اتاق خواب اهمیت پیدا می کند، میزهای کوچکی است که در کنار تخت خواب قرار می گیرند. این میزها باید ارتفاعی در حدود ارتفاع تخت خواب داشته باشند و پهنای آنها با توجه به ابعاد اتاق در نظر گرفته شود. میزهای کنار تخت خواب معمولا ابعادی بین 50 تا 70 سانتی متر طول دارند. آباژورها و چراغ های خواب که روی این میزها قرار می گیرند نیز باید با توجه به ارتفاع تخت خواب انتخاب شوند. هر چه تخت خواب مرتفع تر باشد و پشتی آن بلند تر طراحی شود، این چراغ ها هم بایستی دارای ارتفاع بیشتر باشند.

تناسب در دکوراسیون و چیدمان, رایج ترین اشتباهاتی برای دکوراسیون و چیدمان

میزهای کنار تخت خواب معمولا ابعادی بین 50 تا 70 سانتی متر طول دارند

چراغ های آویز

اگر لوسترها و چراغ های آویز در ارتفاعی نصب شوند که بیش از حد بلند یا کوتاه باشند، می توانند دکوراسیون اتاق را تا حد زیادی نامطلوب جلوه دهند. هنگام انتخاب این نوع چراغ ها باید به ارتفاع سقف، ابعاد اتاق و سبک طراحی دکوراسیون توجه نمایید.

چراغ های کاربردی آشپزخانه باید در ارتفاعی حدود 70 تا 80 سانتی متر بالاتر از سطحی که معمولا در آن مشغول به کار هستید، نصب شوند. در چنین ارتفاعی معمولا نور منبع روشنایی به صورت کاربردی تری مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین چراغ هایی که در بالای میز غذاخوری جای می گیرند، بایستی در ارتفاع حدود 75 سانتی متری قرار گیرند. در سالن اصلی خانه، هال و اتاق پذیرایی، بهتر است لوسترها حدود 240 سانتی متر بالاتر از کف زمین ارتفاع داشته باشند.

طراحی دکوراسیون,رعایت تناسب در دکوراسیون منزل

چراغ های بالای میز غذاخوری باید در ارتفاع 75 سانتی متری قرار بگیرند

آثار هنری و تزئینات جانبی

ارتفاع و اندازه تابلوها و تزئیناتی که روی دیوار نصب می شوند، می تواند به یکی از عواملی تبدیل شود که دکوراسیون منزل شما چندان مطلوب نباشد. اگر به یک تابلو و اثر هنری علاقه داشته باشید و اندازه آن بسیار کوچک تر از ابعاد مناسب اتاقتان باشد، باید آن را با استفاده از قاب و تزئینات جانبی تا حد امکان به شرایط ایده آل برسانید. استفاده از تابلوهای کوچک با ابعاد نامناسب، معمولا یکی از اشتباهات رایجی است که در طراحی دکوراسیون ممکن است مرتکب شوید. همچنین محل قرارگیری این تابلوها روی دیوار نیز، یکی از فاکتورهای مهمی است که بایستی در نظر بگیرید.

چیدمان و دکوراسیون خانه,اشتباهاتی رایج برای دکوراسیون خانه

اگر به تابلویی علاقه دارید و اندازه آن بسیار کوچک تر از ابعاد مناسب اتاقتان باشد

کفپوش ها

فرش ها و کفپوش های اتاق معمولا مهمترین عامل برای ایجاد پیوستگی در اجزای دکوراسیون است و تمام مبلمان و لوازم جانبی اتاق را گرد هم می آورد. به همین دلیل در انتخاب ابعاد و اندازه آنها نیز باید دقت زیادی داشته باشید. سعی کنید کفپوش ها را به نحوی روی زمین بیاندازید که درست از جلوی پایه های مبلمان و کاناپه شما قرار گیرند.

راهنمای دکوراسیون و چیدمان خانه,تناسب های دکوراسیون خانه

در انتخاب ابعاد و اندازه فرش ها نیز باید دقت زیادی داشته باشید

منبع : bartarinha.ir

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای دکوراسیون داخلی

شرکت مهندسین معماری چهارباغ آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

keyboard_arrow_up