با این پارتیشن ها فضاها را از هم جدا کنید

با مهندسین معماری چهارباغ در یک مطلب تازه از دکوراسیون داخلی همراه باشید :

در خانه ها و فضاهای کوچک برای پیکربندی و ساماندهی می‌توان راه هایی یافت که در عین زیبایی هزینه زیادی نداشته و کاربری خوبی نیز داشته باشند.

خانه های امروزی، گاهی فقط دارای حداقل فضاست. دیگر مهمانخانه، آشپزخانه، راهرو و دالون و گاه حتی حیاط هم معنایی ندارد تا به آنجا که فقط شامل یک اتاق بزرگ یا سوئیت است. در چنین خانه‌های کوچکی، نیاز به فضای خصوصی همچنان وجود دارد ولی چگونه آن را تامین کنیم؟! در خانه ها و فضاهای کوچک برای پیکربندی و ساماندهی می‌توان راه هایی یافت که در عین زیبایی هزینه زیادی نداشته و کاربری خوبی نیز داشته باشند.

انتخاب کارکردهای مختلف در یک فضا به نیازهای مطرح ما بر می‌گردد. هدف اصلی یافتن راه‌حل‌هایی است که  قابلیت انعطاف داشته باشد و جای زیادی را  اشغال نکند. دیوارها و پارتیشن های تقسیم کننده فضا، یکی از گرایش های طراحی داخلی و دکوراسیون مدرن است؛ به ویژه در فضاهایی که امکان تغییر در معماری داخلی فضا وجود ندارد و در عین حال ما به تعداد بیشتری فضای کاربردی خصوصی نیازمندیم. معمولا این پارتیشن ها یا دیوارهای جداکننده، مناسب فضای داخلی با پلان باز هستند.

 

انواع مدل پارتیشن, پارتیشن های هنری

دیوارهای تقسیم کننده و پارتیشن ها، یکی از گرایش های طراحی و دکوراسیون مدرن است

مزایای استفاده از جداکننده ها در دکوراسیون منزل
تقسیم کردن فضای یک اتاق به قسمت‌های مورد نیاز؛ مثلا داشتن یک فضای خصوصی برای خواب، محل کار، به وجود آوردن معبری برای گذر که کارکرد راهرو یا ورودی را داشته باشد یا خلق فضایی صمیمی و دنج. گاه این جداکننده ها به عنوان یک عنصر تزیینی خاص در فضا جلوه کرده و با اضافه کردن رنگ، بافت یا فرم به فضایی ساده، آن را از یکنواختی بیرون آورده و تنوع بصری ایجاد می‌کنند.

این ترفند نه تنها در خانه که در دفاتر کاری نیز کاربرد خوبی دارد. اگر به نقش تزیینی و زیبایی آن بیشتر توجه کنیم، این تقسیم کننده ها در فضاهای بزرگ نیز می‌توانند نقش نقطه کانونی را داشته باشند و لذت بصری  فضا را دوچندان کنند.

گوناگونی جداکننده ها
انواع گوناگونی از جدا کننده ها وجود دارند که از آن میان می توان به پرده‌ها، قفسه بندی ها، مبلمان و اثاثیه، طاقچه ها و کتابخانه ها، صفحات دکوراتیو و تزیینی و آکواریوم های بزرگ و کوچک اشاره کرد. با وجود این جداکننده‌ها، فضاهای اصلی به ریز فضاهای متعددی تبدیل می‌شود و تنوع بصری در کنار تنوع کاربری اتفاق می افتد.

 

مزایای پارتیشن,مدل های پارتیشن

پرده‌ها، قفسه بندی ها، مبلمان و اثاثیه، طاقچه ها و کتابخانه ها و … از انواع جدا کننده ها هستند

جداکننده‌های پارچه‌ای
در فضاهایی که در طول روز از نور طبیعی کمتر یا غیر مستقیم برخوردارند، می‌توان از جداکننده‌ها استفاده کرد؛ مثلا در اتاق هایی که در جهت شمال قرار دارند، می توان از پارچه های پرده‌ای لطیف و ظریف که نور را در خود محبوس نمی کنند، به عنوان جداکننده ای ارزان و در دسترس بهره برد.

خوبی این پرده‌ها، سبک بودن و قابلیت انعطاف پذیری شان است تا هر زمان که نیاز بود بتوان آنها را جمع کرد و فضای جدا شده را دوباره به فضای اصلی بازگرداند. انتخاب پرده‌ها یا پرده‌مانندها، در کنار کم‌هزینه‌تر بودن، روش خوبی برای به جلوه درآوردن نقش مایه ها، رنگ ها و بافت های زیبا در فضای دکور است.

مبلمان به عنوان جداکننده
شیوه دیگر چیدمان به این روش، استفاده از مبل، میز یا کنسول‌ها به عنوان جداکننده است. میز می‌تواند به صورت نقطه کانونی جدیدی مطرح شود. این نوع جداکننده ها علاوه بر اینکه مرز میان فضاهای مورد نظرتان را تعیین می‌کنند می‌توانند به عنوان عنصری کاربردی و حتی تزیینی به کار گرفته شوند.

پارتیشن‌های کوتاه قد
جداکننده‌های کوتاه که می‌توانند از قطعات پیش ساخته هم درست شده باشند نیز نقش کاربردی خوبی دارند؛ زیرا اگر با ارتفاع مناسب در نظر گرفته شوند هم فضای مستقل مورد نیاز را فراهم می‌کنند و هم جلوی نور و دید را نمی‌گیرند. همین کار را یک قفسه کوتاه هم می‌تواند انجام دهد، علاوه بر اینکه فضای مناسب برای نگهداری از وسایل را نیز برای تان فراهم می آورد.

نکته پایانی اینکه هر انتخابی خوب است؛ به شرطی که در نهایت فضا را خفه و دلگیر نکند.

 

پارتیشن های پارچه ای, راهنمای استفاده از پارتیشن

جداکننده‌های کوتاه هم فضای مستقل مورد نیاز را فراهم می‌کنند و هم جلوی نور و دید را نمی‌گیرند

جداکننده ها با تم هنری
تخته‌ها یا بوم‌های بزرگ را در نظر بگیرید، با کمی خلاقیت می‌توان با آنها پاراوان ساخت. با کمی سمباده زدن، کمی پارچه دلخواه و مناسب یا کمی رنگ و نقاشی این کار انجام می‌شود. این نوع جداکننده‌ها جای زیادی اشغال نمی‌کنند و وزن بصری زیادی ندارند ولی درخشش رنگ ها را با خود به فضا می‌آورند.

پوستر‌های بزرگ که به صورت چند پنل و روی فیبر پرس شده و با چند لولا به یکدیگر متصل و از ارتفاع مناسبی جهت ایستایی روی زمین برخوردار باشند هم می‌توانند پیشنهاد دیگری باشند.

جداکنندهای مشبک
صفحات مشبک، پارتیشن‌هایی دوستدار نورند و در عین حال که فضا را تاریک نمی‌کنند، تقسیم‌بندی فضایی خوبی را فراهم می‌آورند. استفاده از ترکیب مصالحی مانند چوب و شیشه در صفحات جداکننده می‌تواند بر زیبایی فضا بیفزاید.

پارتیشن‌های تاشو
استفاده از صفحات تاشو یا پاراوان ها، راه مناسب دیگری است که فضای داخلی منزل را از هم جدا می کند. این صفحات که با لولا به هم متصل شده اند،حرکت دادن شان آسان تر است؛ به‌خصوص اگر چرخ‌های کوچکی زیرشان تعبیه شده باشد. این پنل‌ها را از مواد و وسایل قدیمی هم می‌توان ساخت؛ مثل درهای قدیمی.

 

مزایای استفاده از پارتیشن,پارتیشن های جدا کننده

استفاده از صفحات تاشو یا پاراوان ها، راهی مناسب که فضای داخلی منزل را از هم جدا می کند

 

منبع : مجله منزل – bartarinha.ir

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای دکوراسیون داخلی

شرکت مهندسین معماری چهارباغ آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

keyboard_arrow_up