نکاتی برای نورپردازی اتاق غذاخوری

با مهندسین معماری چهارباغ در یک مطلب تازه از دکوراسیون داخلی همراه باشید :

 

روش های نورپردازی اتاق غذاخوری, نورپردازی دکوراسیون اتاق غذاخوری

نورپردازی اتاق غذاخوری

 

همه افراد تمایل دارند تا در مکانی با نور کافی و مناسب به صرف غذا بپردازند در واقع کسی نیست که بتواند در قسمت غذاخوری تاریک و بدون اینکه به درستی اطرافیان را ببیند غذا میل کند یا بالعکس خوردن غذا با نور بسیار زیادی که چشم را آزار دهد و یا سایه اندازی زیادی داشته باشد نیز می تواند مشکل ساز باشد.

 

غذاخوردن با اعضای خانواده یکی از راه های استحکام روابط در خانواده محسوب می شود در واقع زمان صرف غذا زمان مناسبی برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و صحبت کردن درباره اتفاقات روزانه و برقراری تعامل با سایر افراد خانواده محسوب می شود از این جهت، قسمت ناهارخوری باید دعوت کننده باشد تا احساس مثبتی در افراد ایجاد نماید به همین دلیل مهم است که دکوراسیون ناهارخوری به خوبی تزئین شده و به خوبی روشن باشد اکثر خانه ها از یک منبع منفرد برای روشنایی این منطقه استفاده می کنند. اما آیا می دانستید که راهکارهای بیشتری برای نورپردازی مناسب غذاخوری وجود دارد؟

 

در ادامه با ما با مشاهده راهکارهایی برای ایجاد نور ایده آل و چگونگی انتخاب نور مناسب برای منطقه ناهارخوری همراه باشید تا به غیر از عملکرد آن در روشنایی فضا با نکاتی برای تصمیم گیری در مورد استفاده از آویز ها، لوسترها یا روشنایی آشنا شوید :

 

موقعیت

غذاخوری با روشنایی های معلق مانند لوستر یا چراغ های آویز واقعا زیبا هستند. تنها بایستی اطمینان حاصل کنید که پایه نور در مرکز میز ناهارخوری قرار گرفته است تا تاثیرات خوبی در فضا ایجاد نماید.

 

ارتفاع

روشنایی قسمت غذاخوری باید بالاتر درنظر گرفته شود تا دید را مسدود نکند و باید به اندازه کافی کم و متناسب باشد تا فضای واقعی و لازم را روشن کند.

 

در اینجا چند دستورالعمل طراحی وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد تا انتخاب متناسبی داشته باشید … .

 

۱) شکل و اندازه میز غذاخوری

شکل و اندازه میز ناهارخوری می تواند به روشنایی متناسب کمک کند. برای میزهای گرد، توصیه می شود که از چراغ های گرد، کاسه ای یا شش ضلعی استفاده کنید. اگر از میزهای مربع یا مستطیل استفاده می کنید می توانید با استفاده از اشکال مربع، بیضی یا مستطیل یا از روشنایی های خطی با آویزهای خطی استفاده کنید. همینطور به تناسب اندازه نور و میز توجه کنید.

 

نورپردازی اتاق غذاخوری,نکاتی برای نورپردازی اتاق غذاخوری

شکل و اندازه میز ناهارخوری می تواند به روشنایی متناسب کمک کند

 

۲) دید را مسدود نکنید

برخی از اتاق های ناهار خوری دارای منظره ای زیبا و یا دارای یک تصویر جالب یا دکوراسیون زیبای دیواری هستند. در صورتی که این موارد وجود داشته باشد، مطمئن شوید که روشنایی مانع دیده شدن آن ها نمی شود از روشنایی های تو خالی، باز تر و در ارتفاعی بالاتر از حد معمول و همینطور بالاتر از سطح چشم استفاده کنید تا دید خوبی از همه منطقه اطراف در اختیار شما قرار دهد.

 

اصول چیدمان اتاق غذاخوری, اصول و نحوه چیدمان غذاخوری

برخی از اتاق های ناهارخوری دارای منظره ای زیبا هستند

 

۳) تصمیم گیری سبک دکوراسیون

انتخاب روشنایی به سبک دکوراسیون اتاق نیز بستگی دارد. در واقع شما باید تصمیم بگیرید که تمایل به فضایی مدرن یا کلاسیک دارید برای سبک های رسمی تر، روشنایی های بلوری به همراه فلزاتی مانند برنز یا طلایی استفاده کنید اما اگر سبک های مدرن تر را ترجیح می دهید، می توانید از چوب و طناب و متریال های طبیعی تر برای گرم تر شدن فضا  و روشنایی بهره گیرید.

 

انتخاب روشنایی غذاخوری,تکنیک نورپردازی غذاخوری

انتخاب روشنایی به سبک دکوراسیون اتاق نیز بستگی دارد

 

۴) اندازه و شکل متناسب روشنایی

اندازه و شکل روشنایی ناهارخوری تاثیر زیادی بر فضای شما خواهد داشت. بهتر است روشنایی، ۳۰ سانتی متر در همه جهات کوچکتر از میز غذاخوری باشد روش دیگری برای تعیین اندازه این است که طول و عرض اتاق را با هم ترکیب کنید سپس از مجموع به عنوان عددی برای قطر روشنایی استفاده کنید.

 

نورپردازی دکوراسیون اتاق غذاخوری, راهکارهای نورپردازی اتاق غذاخوری

بهتر است روشنایی، ۳۰ سانتی متر در همه جهات کوچکتر از میز غذاخوری باشد

 

۵) ترکیب روشنایی های بیشتر

اکثر خانه ها تنها از یک نور برای منطقه ناهار خوری استفاده می کنند که در اکثر موارد کافی نیستند سعی کنید نورهای اضافی را به نقاط کانونی بیفزایید. شما می توانید روشنایی محصور یا مسیری را به نقطه زیبای منزل معیار قرار دهید و برای تاثیرات انعکاسی از استفاده از آینه ها غافل نشوید.

 

نکاتی برای نورپردازی اتاق غذاخوری,روش های نورپردازی اتاق غذاخوری

اکثر خانه ها تنها از یک نور برای منطقه ناهار خوری استفاده می کنند

 

۶) افزودن سوئیچ دیمر

در واقع تنها، قسمت هایی مانند اتاق نشیمن و اتاق خواب نیستند که به یک سوئیچ دیمر نیاز دارند در اتاق غذاخوری نیز بسته به نیاز و حال و هوا می توانید خلق و خوی اتاق ناهار خوری را تغییر دهید. برای مثال برای مهمانی های شام رسمی تر فضایی روشن، عالی خواهد بود و گاهی فضاهای کمی کم نور تر که با نور شمع تلفیق شده باشد فضایی آرامش بخش ایجاد می نماید به همین دلیل سوئیچ دیمر راهکار خوبی برای تنظیم و کم و زیاد نمودن نور فضا برای ساعات مختلف شبانه روز و بسته به نیاز می باشد.

 

روشنایی مناسب غذاخوری, اصول چیدمان اتاق غذاخوری

بسته به نیاز و حال و هوا می توانید خلق و خوی اتاق ناهار خوری را تغییر دهید

 

۷) تصمیم گیری درباره میزان نور

به منظور دریافت نورکافی و برای انتخاب مناسب روشنایی در دکوراسیون داخلی غذاخوری و یا سایر قسمت های منزل بایستی به توان الکتریکی کل روشنایی های منزل در کنار هم توجه کنید در واقع باید بدانید تمایل دارید چقدر فضا روشن شود و کدام قسمت ها به نور کمتر و کدام قسمت ها به نور بیشتری نیاز دارند تا تعادل را در همه قسمت ها با میزان و شدت نور کافی ایجاد نمایند از این رو انتخاب روشنایی مناسب، نوع روشنایی و انتخاب شدت نور مناسب و تصمیم گیری درست در این باره بسیار مهم و دارای اولویت می باشد.

 

اصول و نحوه چیدمان غذاخوری,انتخاب روشنایی غذاخوری

انتخاب نوع روشنایی و شدت نور مناسب غذاخوری بسیار مهم می باشد

 

۸) انتخاب روشنایی مناسب

گزینه های نامحدودی برای وسایل روشنایی وجود دارد که بایستی با توجه به سبک طراحی، متریال، اندازه، شکل، رنگ و بسته به نیاز آنها را انتخاب کنید برای مثال اگر می خواهید روشنایی ظریفی در فضا داشته باشید آویز ها و یا اشکال فانوسی و یا روشنایی های محصورتر برای افکت گذاری و یا حصیری برای ایجاد سایه می تواند مناسب باشد، یا لوستر های باز و شیشه ای و آویز برای ایجاد نور بیشتر مفید بوده  و حتی می توانید از چراغ هایی استفاده کنید که می توانند الگوهای بر روی دیوارها و سقف ها ایجاد کنند این موارد تماما بسته به نیاز و ابعاد فضا و سلیقه افراد می تواند متغیر باشد.

 

انتخاب روشنایی غذاخوری,نکاتی برای نورپردازی اتاق غذاخوری

با توجه به سبک طراحی، متریال، اندازه، شکل و رنگ وسایل روشنایی را انتخاب کنید

 

۹) اهمیت سقف

اگر سقف مسطح باشد انتخاب چراغ های روشنایی آسان تر است اما اگر شیب دار باشد، چالش بیشتری خواهد داشت، برای نصب و جهت قرارگیری، میزان چرخش و همچنین ارتفاع سقف بایستی توجه بیشتری نمایید و معیارهای بیشتری را مورد توجه قرار دهید برای مثال ارتفاع روشنایی ها در مکان های دارای ارتفاع کم در سقف می تواند زیبایی دکوراسیون را بر هم ریخته و فضا را کوتاهتر نشان داده و تعادل را بر هم ریزد.

 

تکنیک نورپردازی غذاخوری,نورپردازی اتاق غذاخوری

اگر سقف مسطح باشد انتخاب چراغ های روشنایی آسان تر است

 

۱۰) روشنایی های جذاب و کاربردی

توجه به معیارهای زیباشناسی در انتخاب روشنایی می تواند موثر باشد برای مثال اگر می خواهید مرکز توجه در دکوراسیون بر نور متمرکز شود از لوسترهای بزرگ با جزئیات بیشتر کمک بگیرید و اما اگر می خواهید سایر اجزای دکوراسیون اتاق ناهار خوری مورد توجه باشد بهتر است از نورپردازی ساده تری بهره گیرید اما در هر حال فراموش نکنید نور نقش بسیار مهمی در دکوراسیون و همینطور بر احساسات کاربران فضا دارد و با هر سبکی بایستی مانند یک اثر هنری در منزل با دقت انتخاب شود تا جذاب، دعوت کننده، زیبا و مهمتر از همه کاربردی باشد.

 

نورپردازی اتاق غذاخوری,نکاتی برای نورپردازی اتاق غذاخوری

نور نقش بسیار مهمی در دکوراسیون و همینطور بر احساسات افراد دارد

 

منبع : decoboom.ir

امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید ، بزودی با شما همراه خواهیم بود در یک مطلب تازه تر از دنیای دکوراسیون داخلی

شرکت مهندسین معماری چهارباغ آرزوی بهترینها را برای شما دارد.

لینک منبع

keyboard_arrow_up